W Jakie Dni Odmawiamy Tajemnice Różańca?

Odmawianie różańca dzielimy na następujące dni: Tajemnice Radosne odmawiamy w poniedziałek i sobotę; Tajemnice Światła w czwartek; Tajemnice Bolesne we wtorek i piątek, zaś Tajemnice Chwalebne w środę i niedzielę.

Jeśli chcesz nauczyć się dobrze odmawiać różaniec zerknij na Jak odmawiać różaniec (w obrazkach dla początkujących) Natomiast jeśli szukasz ciekawych rozważań, zerknij na Rozważania różańcowe dla każdego

Skąd wziął się taki podział?

Określił go Św. Jan Paweł II (16 października 2002) w Liście Apostolskim Rosarium Virginis Mariae. W punkcie 38 (Rozłożenie w czasie) zaproponował następujący układ:

Poniedziałek – tajemnice radosne
Wtorek – tajemnice bolesne
Środa – tajemnice chwalebne
Czwartek – tajemnice światła
Piątek – tajemnice bolesne
Sobota – tajemnice radosne
Niedziela – tajemnice chwalebne

Św. Jan Paweł II zdefiniował ten podział w następujący sposób:

“Według obecnej praktyki poniedziałek i czwartek poświęca się « tajemnicom radosnym », wtorek i piątek « tajemnicom bolesnym », środę, sobotę i niedzielę « tajemnicom chwalebnym ». Gdzie włączyć « tajemnice światła »? Zważywszy, że « tajemnice chwalebne » powtarza się przez dwa kolejne dni, w sobotę i w niedzielę, a sobota jest tradycyjnie dniem o silnym zabarwieniu maryjnym, wydaje się wskazane przenieść na sobotę drugie w ciągu tygodnia rozważanie « tajemnic radosnych », w których wyraźniejsza jest obecność Maryi. Czwartek pozostaje w ten sposób wolny właśnie na medytację « tajemnic światła ».”

 — św. Jan Paweł II, Rosarium Virginis Mariae, p. 38

Warto jednak zaznaczyć, że są to propozycje i dobrze jest części różańca dobierać do sytuacji życiowej w jakiej jestem. Mianowicie, jeśli aktualnie przeżywam pogodne momenty, warto modlić się tajemnicami radosnymi, światła czy chwalebnymi, jeśli trudniejsze, można wybrać bolesne. Generalnie wybieramy takie tajemnice i części różańca, które mogą mi dać więcej duchowych owoców i w których łatwiej będzie mi się duchowo łączyć z Jezusem i Maryją.

Jeśli zaś nie odczuwam strapienia czy pocieszenia i jest mi obojętne, którą część wybrać, wówczas warto wybrać układ zaproponowany przez Kościół. Św. Jan Paweł II to określił w następujących słowach:

“To wskazanie nie ma jednak ograniczać słusznej wolności medytacji osobistej i wspólnotowej, z uwzględnieniem potrzeb duchowych i duszpasterskich, a przede wszystkim dat liturgicznych, które mogą sugerować bardziej odpowiednie dostosowania. Sprawą naprawdę wielkiej wagi jest to, by różaniec był coraz bardziej pojmowany i przeżywany jako droga kontemplacji.”

 — św. Jan Paweł II, Rosarium Virginis Mariae, p. 38